Biogram

I

W 2005 roku Martyna Kliszewska wystawia po raz pierwszy swoje prace w krakowskiej Galerii RED. Artystka zaprezentowała wiszące i stojące lampy według własnych projektów i wykonania, które były zwieńczeniem jej fascynacji sztuką użytkową. Zaskakująca forma lamp, połączenie szlachetnych metali ze szklanymi koralami czeskiej wytwórni szkła Bohemia Crystal dały efekt wymykający się standardowemu myśleniu o tych przedmiotach. W pracach Kliszewskiej pojawiły się charakterystyczne dla jej twórczości cechy takie jak kolor, witalność i organiczność formy. Malowane metale, druty tworzyły spójne kompozycje, które zestawione ze szkłem zaskakiwały grą światła i cienia. Wystawa w krakowskiej galerii została przychylnie przyjęta przez tamtejszą krytykę.

II

W 2007 roku swoje lampy Martyna Kliszewska wystawia w Warszawie, w Galerii Sztuki Użytkowej OPERA na Nowym Mieście. Tym razem jest to seria lamp monochromatycznych, w których odsłonięty, metalowy stelaż stanowił bazę do wariacji na temat natury, czego przykładem są np. lampy „Krople deszczu“ obecnie znajdujące się w kolekcji prywatnej. Ograniczona kolorystyka a także transparentność konstrukcji podkreślały ulotność zjawisk i żywiołów a ich prosta forma wpisywała się w znany kierunek designu jakim jest minimalizm.

III

Od roku 2010 artystka zajmuje się malarstwem dając wyraz swoim fascynacjom widocznym już we wcześniejszych pracach. Powstają dużoformatowe obrazy z przedstawieniami zwierząt, nasycone kolorem, który zdecydowanie nadał im ekspresji i podkreślił spontaniczny charakter. Obrazy wyróżnia szczególna perspektywa, bowiem przetworzone portrety zwierząt zostają ujęte w formie grafitti- współczesnych murali. Namalowane niejako na ścianach budynków zwierzęta pobudzają wyobraźnię odwołując się do wciąż żywego konfliktu natury i jej dzikości z niepohamowaną ekspansją wielkich aglomeracjii miejskich.

IV

W roku 2012 swoje zainteresowania Martyna Kliszewska kieruje w stronę tkaniny artystycznej i asamblażu. Nie oznacza to bynajmniej odejścia od malarstwa. Równorzędnie wypowiada się w odmiennych technikach, a prace takie jak gobelinowy dyptyk- „ Przestrzeń I – Przestrzeń II“ , asamblaże- „ Galaktyka“, „ Don Kichot“ , „Pozdrowienia z Paryża“, obrazy „ Śpiący chłopiec“, „ Autoportret“ nie tylko potwierdzają warsztatowe umiejętności artystki ale także wskazują różnorodność jej zainteresowań, choć ona sama pozostaje wierna swoim wyborom Owocem tej pracy jest wystawa „Malarstwo Tkanina Asamblaż“ w galerii

V

Kolejnym ważnym tematem w twórczości Martyny Kliszewskiej stają się kwiaty. Pochodząca ze Śląska, urodzona w Radlinie, artystka, coraz częściej wraca do wpomnień rodzinnego ogrodu. Wychowana tuż obok lasu z jednej, a kopalnianych szybów z drugiej strony doskonale rozumie złożoność śląskiego pejzażu. Malarka podejmując ten znany i często wykorzystywany w dziejach sztuki temat poddaje go swoistej rekontekstualizacji. W tworzonych od 2013 roku obrazach odnajdziemy oczywiście charakterystyczne dla malarstwa Kliszewskiej przetworzenie natury, siłę koloru i formalne rozwiązania podkreślające sensualność flory, ale także próbę zmiany stereotypowego myślenia o Śląsku, jako regionie wyłącznie przemysłowym.

VI

Tytuł najnowszej wystawy malarstwa „ W głębi ogrodu“ to nie tylko sugestia skupienia uwagi na tajemnicy, jaką kryją w sobie rośliny, to także ukazanie ich w niecodziennych porach dnia i nocy. Odwołanie się do naszej podświadomości, w której zmysłowa natura łaczy się z intelektem.